Mi az étel?

Létszükséglet, örömforrás, barát, ellenség, kaland, játék, kihívás, tanulság. Akárhogy is, de a mindennapjaid része.

Étel, mint az élet nélkülözhetetlen alkotóeleme

Az ételek központi szerepet töltenek be az életemben már gyerekkorom óta. Az első (kissé megégett) csokis keksztől kezdve a gasztrokritikai írásokon és a dietetikai útkeresésemen át egészen a food design-ig, nem tudok olyan időszakot mondani, amikor nem épp ehhez kapcsolódó morzsákkal vettem magam körbe.

Bár lehettem volna cukrász, ez az út túl egyszerűnek tűnt, nekem viszont újabb és újabb kérdéseim lettek. Miért azt esszük, amit? Hogyan lehet ételekkel kommunikálni? Mi befolyásolja az ízérzékelést és vajon meddig lehet ezt kifordítani? Mit ettünk 100 éve és mit fogunk enni 100 év múlva? Mik egy helyes diéta ismérvei? Milyen alapanyagokat időszerű (újra)felfedezni? Hogyan lehet megragadni egy város karakterét ehető formában? Egyáltalán, mit jelent az, hogy “étel”?

IMG_8125.jpg

Végül úgy alakult, hogy az utam a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemre (MOME) vezetett, ahol rendhagyó módon emellett kötöttem ki. A BA szakdolgozatomat Az étel, mint médium címmel írtam, amit MA-n egy hasonló témával folytattam. Ez volt a Food design - re-branding interdiszciplináris környezetben, amiben egy gasztronómiai ernyőmárka körvonalait rajzoltam meg.

Az ekkor induló hazai gasztroforradalom kedvezett annak, hogy a gasztronómia új lehetőségei egyre többeket érdekeljenek. Mivel mindenki eszik, az étel közös élményünk - sokkal demokratikusabb, mint a legtöbb művészeti vagy design-műfaj. Az elejétől kezdve fontos volt számomra, hogy megmutassam, nem pusztán a külcsínről, azaz a food stylingról van szó, hanem a multiszenzoriális, több rétegű jelentésről. Emellett igyekeztem folyamatosan hírvivőként és tolmácsként is működni, aki segít kiigazodni ebben a még ismeretlen, de annál étvágygerjesztőbb világban: több kerekasztal-beszélgetés szervezése és moderálása (pl. (L)étkérdés vagy Foodstyling 101) mellett az artmagazinban is publikáltam, Ételművek címmel.

TREAT

FEED • FORM • FIND

Az egyetemi éveim, majd az azt követő projektjeim során fogalmazódott meg bennem egy ernyőmárka ötlete, a TREAT. A “treat” szó egyaránt jelent gyógyítást, gondoskodást, valamint finomságot, ajándéknak beillő (ön)jutalmat. Emellett játékos fonetikával bír - kimondva felsejlik benne a “three”, azaz hármas szám, ami a három irányt jelöli.

A brand alapja az ételadás/termékfejlesztés (FEED), edukáció (FORM) és a kutatás (FIND). A TREAT missziója a megértés és a megértetés - a célom az, hogy minél többen forduljanak az ételek új aspektusai felé, gyermeki kíváncsisággal és mély figyelemmel.

FEED

Egerszeg íze tányérdesszert és

Nekem Egerszeg ehető terepasztal

Az egyik legizgalmasabb food design projektem a szülővárosom, Zalaegerszeg felkérésére született - egy több hónapon át tartó kutatás során azt vizsgáltuk, milyen hagyományokat, ízeket, kifejezéseket és hangulatokat jelent egy helyinek a város és ezt hogyan tudjuk ehető, kompakt formába önteni. Így készítettük el Bartha Mercédesz cukrásszal az Ëgerszeg íze nevű tányérdesszertet ikonikus ízeinkkel, valamint a Nekem Egerszeg terepasztalt, amit egy food designról szóló előadás keretében prezentáltam. (Bővebben itt olvashatsz róla.)

FORM

Azt hiszem, az ételekben az a legjobb, hogy a segítségükkel rengeteget tanulhatunk a világról.

Amellett, hogy igyekszem különböző műfajokat összekapcsolni (például egy felszabadító gasztro-mozgás workshopon, közös szervezésben a Mástésztával és a SVUNG kutatócsoporttal), a HYPEANDHYPER online magazin külsős szerzőjeként a hazai gasztronómia történetével, valamint aktuális szereplőivel is foglalkozom.

FIND

Természetesen az asztalnál nem egyedül ülök - az elmúlt években a hazai food design-, valamint gasztro-szcéna több képviselőjével is dolgoztam menedzserként, tanácsadóként vagy ad-hoc projekttársként.